JEŚLI CHCĘ KUPIĆ ISTNIEJĄCĄ APTEKĘ, JAKIE MUSZĘ SPEŁNIĆ WYMAGANIA?

To, jakie wymagania należy spełnić, by kontynuować prowadzenie apteki ogólnodostępnej, a co za tym idzie, jakie czynności prawne należy dokonać by kupić aptekę, uzależnione jest od tego, w jakiej formie prawnej prowadzona jest dotychczasowa apteka oraz kiedy powstała.

Jeśli dotychczasowa apteka prowadzona jest w formie spółki kapitałowej czy też spółki osobowej, która powstała przed 25 czerwca 2017 r. to żeby uzyskać zezwolenie na jej prowadzenie wystarczy zakupić jej udziały czy też prawa i obowiązki w spółce.

Nie każda bowiem czynność prawna będzie wymagała zmiany zezwolenia albowiem sprzedaż udziałów np. spółki z o.o. nie będzie niosła za sobą potrzeby zmiany zezwolenia – zmiana wspólnika takiej spółki nie stanowi elementu zezwolenia, gdyż zezwolenie udzielane jest spółce, a nie jej wspólnikom.

Inaczej sprawa wygląda przy np. spółce jawnej, gdzie firma spółki powinna zawierać nazwiska lub firmy (nazwy) wszystkich wspólników albo nazwisko albo firmę (nazwę) jednego albo kilku wspólników oraz dodatkowe oznaczenie „spółka jawna”. Powyższe oznacza, że zmiana wspólników spółki jawnej oznaczać będzie każdorazowo konieczność dokonania zmiany zezwolenia.

Obecnie wydaje się być przesądzone, że wspólnik spółki osobowej, która powstała za „starych przepisów” nie musi spełniać wymogów „nowej ustawy”, a więc nie musi być farmaceutą, nie jest ograniczony do posiadania maksymalnie  4 aptek i nie musi spełniać wszyskich, bardzo rygorystycznych przepisów obecnie obowiązującego prawa farmaceutycznego.

Zupełnie inaczej wyglada sytuacja, gdy zamierzamy zakupić aptekę dotychczas prowadzoną przez osobę fizyczną tj. przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą czy też spółkę cywilną albowiem co do zasady w takim przypadku z chwilą zmiany właściciela apteki zezwolenie wygasa, gdyż udzielone jest konkretnej osobie, czy też osobom fizycznym.

Z uwagi na to, że obecne przepisy prawa farmaceutycznego ograniczyły znacząco możliwość powstawania nowych aptek, wprowadzając nie tylko ograniczenia zawodowe i inne, ale również ograniczenia demograficzno-geograficznych – jakie? szczegóły w kolejnym wpisie – by umożliwić zachowanie istniejących aptek pomimo zmiany ich właściciela wprowadzono instytucję przeniesienia zezwolenia.

Możliwość przeniesienia zezwolenia wprowadziła nowelizacja ustawy – Prawo farmaceutyczne tzw. „Apteka dla aptekarzy”. Zgodnie z art.  104a PF organ zezwalający przenosi zezwolenie na rzecz podmiotu, który nabył całą aptekę ogólnodostępną, w rozumieniu 55(1) ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny, od podmiotu, na rzecz którego zostało wydane zezwolenie, pod warunkiem jednak, że nabywca apteki spełnia wymagania, o których mowa w art. 99 ust. 3, 3a, 4-4b i art. 101 pkt 2-5 oraz przyjmuje w pisemnym oświadczeniu wszystkie warunki zawarte w zezwoleniu, a adres prowadzenia apteki nie ulega zmianie.

W praktyce oznacza to, że nabywcą apteki w drodze przeniesienia zezwolenia może być wyłącznie farmaceuta lub spółka osobowa, której wspólnikami są wyłączeni farmaceuci posiadający prawo wykonywania zawodu a przedmiotem działalności spółki jest tylko i wyłącznie prowadzenie aptek, przy czym liczba prowadzonych przez nich aptek, przy założeniu, że nabywca lub wspólnicy spełniają inne szczegółowo wskazane w ustawie wymogi, nie może przekraczać łącznie 4.

Resumując, sytuacja prawna podmiotów, które zamierzają sprzedać aptekę, jak i podmiotów, które zamierzają zakupić aptekę bywa znacząco różna, warto więc przed podjęciem decyzji o prowadzeniu działalności w postaci apteki ogólnodostępnej, przeprowadzić audyt sytuacji prawnej podmiotów uczestniczących w transakcji zakupu czy też sprzedaży konkretnej apteki.

KONTAKT




Kaiser | Kozik | Pawelczyk

Radcowie prawni

Różana 13/3, 16-577 Poznań
tel. 570 201 145
[email protected]

Polityka prywatności i cookies

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. View more
Zaakceptuj